# Wydarzenia
  • Bezpłatna wizytówka na stronie

    Zapraszamy wszystkie serwisy rowerowe i sklepy aby dodawały do naszego katalogu rowerowego swoje wizytówki. Należy wspomnieć, że wpis jest bezpłatny i taki pozostanie. Spis wizytówek wartościowych sklepów i serwisów rowerowych znajduje się pod tym linkiem, www.serwis-rowerow.pl/strony/. Całość to znaczy treść a także zakładki są ustalane indywidualnie i mogą być dowolne. Aby zgłosić chęć udziału w […]

Naprawa rowerów

Moja pasja – serwis rowerów

Naprawa rowerów też może być pasją, jak to możliwe ? Mam na imię Maciej. Z zamiłowania jestem kolarzem górskim jak również naprawa rowerów to dla mnie pasja. Jestem także fanem jednośladów i zdrowego trybu życia, odżywiania. Mogę pochwalić się sporym doświadczeniem w mechanice rowerowej. Teraz już jako mechanik z prawie ośmioletnim doświadczeniem pragnę dzielić się wiedzą jaką zdobyłem na przestrzeni tych lat. Moje doświadczenia są różne, sięgają nawet dorabiania kluczy do rozkręcania zacisków Shimano XTR, czy bębenka. Dlaczego chcę się dzielić tą wiedzą może zapytać czytelnik ? Odpowiedź jest trywialna. Pragnę zbudować internetową bazę wiedzy dla tych którzy potrzebują pogłębiać swoje doświadczenia i wiedzę z właśnie tego zakresu a nie mają skąd jej czerpać. Jak wiadomo środowiska sklepów rowerowych, czy samych serwisów są bardzo hermetyczne ale o tym później. Możliwe że ta wiedza będzie komuś przydatna.

Tytułem wstępu

Zawsze zastanawiałem się skąd czerpać wiedzę na tematy dla mnie bardzo istotne a w tym wypadku liczy się naprawa rowerów, bo była dla mnie kluczowa. Skąd to zainteresowanie natychmiast nasuwa się pytanie ? Dla osoby, która mnie nie zna lub takiej, która trafiła na tę stronę pierwszy raz. Swego czasu, kiedy powróciłem z Norwegii, przywiozłem swój pierwszy rower zbudowany na ramie Marina – zacząłem jeździć. Trenowałem kolarstwo górskie. Nie ukrywam, że początki były trudne, pod względem treningowym ale chyba najbardziej samej mechaniki rowerowej. Wszystkiego musiałem nauczyć się sam, wytrwale dążyłem do założonego celu. Niestety nie miałem skąd brać fachowej wiedzy, czy czerpać z doświadczenia kolegów kolarzy, ponieważ takowych nie miałem i tak to się zaczęło ale trwa do dziś.

Teraz kiedy jestem mądrzejszy i bogatszy o te osiem lat doświadczenia i naprawa rowerów nie stanowi dla mnie takiego problemu jak kiedyś i kiedy urzeczywistnił się mój długo oczekiwany projekt www.serwis-rowerow.pl, postanowiłem że napiszę serię wartościowych artykułów poświęconą mechanice rowerowej. Dlaczego jednak miałbym się dzielić tak fachową wiedzą może ktoś spytać i to za darmo ? Wychodzę z założenia, że zawsze trzeba być dobrą osobą a to co dobrego damy, powróci do nas i to z podwojoną siłą. Jeśli zatem będę mógł komuś pomóc, jakiemuś czytelnikowi tych treści nie koniecznie przez to, że sam naprawi rower ale przez fakt pozyskania wiedzy, która przysłuży się na później w różnych sytuacjach. Chociażby po to aby nie dać się oszukać w jakimś serwisie rowerowym które stosują, hmm – nazwijmy to praktyki nie do końca etyczne, to w zupełności mi wystarczy. Ta wiedza to inwestycja w przyszłość i moim zdaniem warto z niej skorzystać. Jak mawia mój tata :

Synu nie musisz tego robić sam ale dobrze jak masz obszerną wiedzę na ten temat.
T.Sniadach

Badania statystyczne z GUS

Rynek rowerów się rozwija i ciągle rośnie, stare rowery są złomowane, odnawiane a nowych ciągle przybywa. Jak pokazują badania na przełomie lat Polacy coraz częściej użytkują rowery nawet nie tylko sezonowo ale także w zimne dni. Wiodące marki na rynku polskim to niewątpliwie Unibike czy Romet.

Polski rynek rowerowy, użytkowanie rowerów
Źródło obrazu : www.msp.gov.pl

Rowery posiadają części mechaniczne a zatem się psują, ulegają zużyciu. Fakty są takie. Każdy kto potrafi posługiwać się internetem w razie problemu pierwsze co robi to nie idzie do salonu, czy warsztatu rowerowego tylko włącza wyszukiwarkę na ekranie swojego komputera i szuka rozwiązania problemu. Nie ma znaczenia czy trzeba wyregulować przerzutkę czy zregenerować hamulec hydrauliczny, który swoją drogą w brew pozorom także się psuje. Google Trends wskazuje tendencje jakie występują w przeciągu ostatnich dwunastu miesięcy jeśli chodzi o poszukiwania rozwiązań naprawy rowerów. Poniższy obraz ilustruje użycie słowa naprawa rowerów, dane są oczywiście szacunkowe jednak mogą zobrazować ilość przeszukiwań internetu.

Naprawa rowerów Google Trends - badania
Źródło obrazu : www.trends.google.com

Zdaje się, że to dość ważna informacja zważywszy na fakt, że powoli technologie pozwalają na zdalne pokierowanie użytkownikiem tak aby samodzielnie rozwiązał problem i naprawił rower. Nie istotny jest wiek, każdy dąży do tego gdzieś w głębi aby cieszyć się świetnym zdrowiem i każdy człowiek szuka do tego możliwości, narzędzi. Jednym z nich jest niejako rower.

Rowery się psują, ale co ?

Rozważmy więc podstawowe usterki serwisowe rowerów, które zazwyczaj obejmują łańcuch, korbę, kasetę przerzutki. Zastanówmy się też jak je naprawić aby usprawnić rower do jazdy.

Łańcuch

Zacznijmy od sławetnego łańcucha i zastanówmy się jakie wiążą się z nim problemy i jakie ma wady. Zazwyczaj przez niewłaściwe użytkowanie, konserwację albo się zrywa albo nazbyt szybko wyciąga. Traci swoją żywotność szybciej jak przewiduje producent. Łańcuchy rowerowe mamy różne. Poczynając od konstrukcji jednorzędowych jak np. KMC (tej marki jestem fanem i sam używam), skończywszy na konstrukcjach 11-rzędowych, które wyróżniają się tym że są coraz bardziej wąskie. Mówiąc na marginesie uważam, że łańcuch w serwisowaniu przysparza dużo problemów i powinien zostać już dawno zastąpiony czymś innym. Ciągłe problemy z utrzymaniem czystości, smarowaniem itp., nie mówiąc już o samym użytkowaniu, gdzie wystarczy wjechać w błoto i robi się spory problem z przekładaniem biegów, czy przerywaniem na podjazdach. Oczywiście lobby znanych producentów łańcuchów nie pozwoli na to aby do użytku weszła inna konstrukcja przekładająca napęd, ponieważ już takowe są ale wymagające dopracowania. Jedną z nich jest INNER DRIVE SYSTEM , którego twórcą jest Polak.

Innowacyjny system przełożeń w rowerze

Ciekawa alternetywa dla łańcucha
Informacja
System zmiany przełożeń z zabudowanym łańcuchem, którego twórcą jest Polak. To bardzo ciekawe rozwiązanie przełożeń biegów, tym bardziej że system nie posiada przerzutek w klasycznym rozumieniu. Więcej informacji na temat tego systemu pod tym adresem : www.nuseti.com

Co prawda system przekazuje napęd łańcuchem aczkolwiek samo to, w jaki sposób działa zmiana biegów już jest godne zainteresowania i sprawia, że jest to wyjątkowy mechanizm. Łańcuch jest zabudowany a więc nie mamy problemów o których wspomniałem wyżej.

To w telegraficznym skrócie o problemach z którymi zmaga się najczęściej użytkownik ale też serwis, bo to przecież zazwyczaj serwis naprawia rowery. Na pewno artykuł o samym łańcuchu powstanie więc nie będziemy tu dywagować na ten temat, rozwiniemy też kwestię naprawy i skracania.

Korba

Jeśli chodzi o korbę to w kontekście najczęstszych usterek proponuję rozważyć jeden rodzaj korby z tego powodu, że z doświadczenia wiem, iż najbardziej popularną konstrukcją jest Hollowtech II marki Shimano. Stare konstrukcje jak np. na kwadrat odchodzą do przeszłości i nie są już tak popularne. Niektórzy producenci rowerów decydują się jeszcze na ich stosowanie nawet w nowych jednośladach. Warto się im przyjrzeć pod względem budowy i mogą posłużyć jak doskonały materiał do nauki dla nowych mechaników, obycia z naprawą. Te korby, które przenoszą napęd na tylne koło zmagają się ze sporym problemem wraz ze wkładem suportu. Jako, że rozstaw jest w stosunku do poprzednich rozwiązań szerszy zaobserwować można częsty luz jaki się pojawia na łożyskach w miskach suportu.

Zniszczona korba MTB, SOUL

Korba 2 X 10, Stout. Zniszczone zęby, stara konstrukcja na kwadrat.
Autor zdjęcia : M.Sniadach

Zatarte łożysko suportu Hollowtech

Uszkodzone łożysko wkładu suportu, luzy na suporcie.
Autor zdjęcia : M.Sniadach

Luzy powodują niestabilną pracę, spadanie łańcucha i bardzo niekomfortową jazdę. Każdy kto zajmuje się serwisem wie jak bardzo naprawa rowerów skupia się na tym tym elemencie. Wiadomo, że rozwiązanie jest tylko jedno – wymiana. Można również stosować łożyska ceramiczne, które są znacznie wytrzymalsze jak maszynowe. W obu przypadkach usterka serwisowa jest jedna, uszkodzone łożyska, wżery. To tylko jeden z problemów więcej na ten temat opowiem w artykule poświęconemu korbom.

Kaseta

Sama kaseta to może się wydawać że jest nie bardzo skomplikowaną konstrukcją – to niestety błędne myślenie i należy porzucić ten błędny stereotyp. Kaseta ma szereg, precyzyjnych wcięć, szlifowań po to aby zmiana biegów była bardzo precyzyjna i płynna. Ważna jest także waga i sztywność, szczególnie w rowerach wyczynowych. W tym miejscu można rozróżnić kasety na pająkach aluminiowych, które są droższe aczkolwiek cechują się niską wagą. Począwszy od wolnobiegów a skończywszy na zaawansowanych kasetach 11-rzędowych. Usterki są te same. W tym wypadku najczęstsza przyczyna uszkodzeń są tak zwane zadziory na zębach. Sprawiają one, że czasem zmiana biegów nie jest możliwa płynnie, lub wcale. Co prawda są metody doświadczonych mechaników aby temu zapobiegać przez specjalne szlifowanie koronek aczkolwiek stosuje się to w bardzo drogich modelach. Wiodący producenci i konstruktorzy części rowerowych to Shimano, Sram, którzy prześcigają się w budowie nowych części ale jednocześnie (i na szczęście ) dbają mocno o zaplecze naprawy rowerów. Dobrym przykładem jest Shimano Service Center.

Przerzutki

Jeśli poruszamy temat przerzutek w przypadku najczęstszych usterek to trzeba też powiedzieć, że to chyba najbardziej skomplikowane urządzenie w całym rowerze, zaraz przy manetce. W tym monnecie warto też przypomnieć najnowszą konstrukcję Shimano XTR Di2 (najnowsza na dzień 05.01.2018). To system przełożeń elektrycznych w rowerze. Całe rozwiązanie rozstało zaprojektowane tak aby nie było efektu trymowania. Czy chciałbym mieć takie rozwiązanie w swoim rowerze, nie wiem… . Jest to jednak alternatywa, która jest dedykowana wszystkim pasjonatom kolarstwa szukających zaawansowanych rozwiązań.

Z punktu doświadczenia serwisu mogę powiedzieć, że przerzutki nie ulegają awarii, Najczęstsze przyczyny uszkodzeń to czynnik ludzki, złamania, zgięcia fizyczne haków czy przerzutek po jakimś uderzeniu. O rozwiązaniach serwisowych naprawy rowerów będziemy rozprawiać później. To tylko oczywiście przykładowa usterka. Kreatywność ludzka jest jednak tak wielka, że w serwisie można spodziewać się naprawdę wszystkiego.

Słowem zakończenia

Nie chciał bym jednak aby ten pierwszy artykuł był o naprawie rowerów. Moim celem jest zestawienie najczęstszych przyczyn uszkodzeń, dlatego wspomniane wyżej mają na celu tylko przybliżenie tematyki naprawy rowerów. To niewątpliwie temat morze i można by książki pisać aczkolwiek dlatego uznałem, że taka seria artykułów będzie niezwykle przydatna internautom – pasjonatom rowerowym. Szczególnie poruszać tu będziemy naprawę rowerów w różnych przypadkach.

Podsumowanie i naprawa rowerów

Warsztat rowerowy to bardzo ciekawe i kreatywne miejsce, gdzie można wiele się nauczyć i zdobyć bezcenne doświadczenie. Problem młodych mechaników rowerowych, gdzie ich celem jest naprawa rowerów zaczyna się już na starcie. Rodzi się ważne pytanie, skąd pozyskać fachową wiedzę ? Zapewne faktem jest, że sklepy rowerowe, warsztaty to bardzo zamknięte miejsca więc gdzie dostanie się do pracy aby pozyskiwać wiedzę człowiek z tak zwanej ulicy, to w zasadzie graniczy z cudem. Jednakże aby osiągnąć sukces należy zwiększyć ryzyko popełnienia błędu, w ten sposób im więcej razy się pomylimy tym większa szansa, że trafimy na swoje miejsce. Wierzę w to głęboko, że ten artykuł w którym umieszczam podstawowe informacje, przyczyni się do tego co dla mnie najważniejsze – przełamania bariery zdobywania wiedzy dla tych którzy chcą ją pozyskiwać. Natomiast naprawa rowerów albo chociaż wiedza na ten temat stanie się przyjemna. To wiarygodne źródło.

O autorze wpisu Informacje które mogą się przydać

inż. M. Śniadach

Jestem wieloletnim fanem kolarstwa górskiego,
a także mechanikiem rowerowym. Jeżdżę, trenuję
a w między czasie prowadzę tą stronę, która
mam nadzieję niebawem rozrośnie się do fachowej
literatury z dziedziny naprawy rowerów.
Z przyjemnością odpowiem na wszystkie pytania.


Zapytaj mechanika

Telefon : 48 510 90 11 11

Email : info@serwis-rowerow.pl

Serwis online : zgłoś naprawę roweru online

Wyszukiwarka profesjonalnego serwisu rowerowego

Przydatne linki :

1. Katalog serwisów rowerowych : wewnętrzny katalog serwisów rowerowych

2. Wiedza serwisowa Shimano : www.si.shimano.com

Materiały do pobrania

1. Dokumentacja łańcuchów KMC w .pdf : www.kmcchain.pl/Pobieralnia


Naprawa rowerów
Oceń treść

Dodaj komentarz

Poleć stronę znajomym :

Ostatnia aktualizacja strony : 2018/01/06

Pytania ?

Każde pytanie jest dla nas bardzo ważne, na każde odpowiemy z najwyższą uwagą a każdy problem można przedyskutować. W przypadku pytań, niejasności - zapraszamy do kontaktu.