# Wydarzenia
  • Bezpłatna wizytówka na stronie

    Zapraszamy wszystkie serwisy rowerowe i sklepy aby dodawały do naszego katalogu rowerowego swoje wizytówki. Należy wspomnieć, że wpis jest bezpłatny i taki pozostanie. Spis wizytówek wartościowych sklepów i serwisów rowerowych znajduje się pod tym linkiem, www.serwis-rowerow.pl/strony/. Całość to znaczy treść a także zakładki są ustalane indywidualnie i mogą być dowolne. Aby zgłosić chęć udziału w […]

Serwis łańcucha rowerowego

Tytułem wstępu apropo serwisu

Słowo się rzekło to też zacznijmy serię porad. Temat pierwszy : Serwis łańcucha rowerowego. Porady będą traktować głównie o serwisie rowerów w szerokim kontekście komponentów. Jako, że zaczynać się będzie niebawem sezon rowerowy warto zacząć od łańcucha, ponieważ to od niego zależy powodzenie lub nie naszej wyprawy. Wbrew ogólnoprzyjętym stereotypom utrzymanie łańcucha w dobrej kondycji nie jest sprawą prostą a już na pewno nie jest czymś co można lekceważyć. W tym artykule poruszymy kwestię przygotowania łańcucha do jazdy od momentu wyjęcia z kartonika przez założenie na napęd (pin czy spinka), aż po wytrzymałość i warunki eksploatacyjne

Czym jest więc łańcuch rowerowy ?

Encyklopedyczne pojęcie łańcucha brzmi mniej więcej tak. To szereg połączonych ze sobą ogniw, które tworzą całość napędzającą rower, przenosząc siłę na tylne lub przednie koło (więcej na ten temat : Wiki – Łańcuch rowerowy). Serwis może mówić wiele na ten temat jednakże terminologia o szeregu ogniw połączonych ze sobą tworzącą jedną długość jest jak najbardziej do przyjęcia i może stanowić podstawę do dalszych rozważań. Chociaż łańcuch to bardziej złożona konstrukcja z elementami ruchomymi, dlatego ujmowanie złożoności budowy łańcucha nie jest do końca słuszne.

Tu mała ciekawostka, nie każdy zwraca na to uwagę ale łańcuch porusza się na boki w dość znaczącej mierze, sprawia to luz między ogniwami na specjalnych tulejkach. Dzięki temu jest elastyczny i przełączanie biegów może być w ogóle możliwe.

Łańcuchy w sprzedaży dostępne są różne. Począwszy od konstrukcji jednorzędowych, przez tak zwane ósemki aż po dwunastorzędowe (jak na przykład SRAM EAGLE XX1) konstrukcje napędowe. Czym tak naprawdę różnią się od siebie łańcuchy rowerowe :

Poruszywszy pierwszą kwestię oczywiste jest, że aby łańcuch był odpowiedni do konkretnej jednostki musi mieć odpowiednią szerokość, z tego to powodu że układ jednorzędowy będzie inny w stosunku do jedenasto-rzędowego. Na logikę sprawy biorąc, gdzieś biegi muszą się zmieścić, co przekłada się na właśnie szerokość łańcucha. Paradoksalnie serwis łańcucha rowerowego w różnych kombinacjach jest dokładnie taki sam wbrew pozorom tego co mówią różne poradniki. Różny serwis do różnych szerokości łańcucha, serio ? Bez komentarza [..]. Warto też wspomnieć, iż rozróżniamy napędy typu; 1X12, 3X11 czy na przykład 3X9. Słuszność przełożeń dopasowywana jest jak by indywidualnie w zależności od zamierzonego efektu. Najbardziej popularne marki łańcuchów to :

Obciążenie zrywające łańcuch

Serwis łańcucha rowerowego, jak to zrobić ?

Obciążenie zrywające łańcuch rowerowy, źródło : grafika Google

Jak pokazuje powyższe zestawienie łańcuch to naprawdę solidna konstrukcja i może wytrzymać wiele dlatego też wiedza o tym jak serwis łańcucha rowerowego ma się w praktyce będzie tu niezbędna. Zresztą prawda jest taka, że większość serwisów rowerowych skupia się na jednej marce, bowiem obsługa ich stała się rutyną i tego się trzymają ze zrozumiałych względów jak znajomość marki, czy też serwis.

Jak się ma łańcuch do serwisu rowerów ?

Jak to się mówi w żargonie mechaników rowerowych :

Tyle wart twój rower co najsłabsze ogniwo Twojego łańcucha.
źródło : własne

Należy pamiętać, że serwis łańcucha rowerowego nie pomorze w żadnym wypadku jeśli sami nie zadbamy właściwie o ten fragment naszego sprzętu. Należało by więc przyswoić parę podstawowych informacji i zasad o łańcuchach rowerowych w przełożeniu na serwis rowerów i bezwzględnie się ich trzymać.

Jak prawidłowo serwisować nowy łańcuch w rowerze ?

Zacznijmy od tego, że wymieniając łańcuch rowerowy właściwym podejściem jest także wymiana kasety czy wolnobiegu, w komplecie. Już widzę to oburzenie… Ale jak to, przecież kaseta jest jeszcze dobra. Czyżby ? Zastanówmy się zatem jak to może być w praktyce i w telegraficznym skrócie wyjaśnijmy tę kwestię. Jak wiadomo, łańcuch czy kaseta rowerowa zbudowane są z różnego stopu metali najczęściej jest to duraluminium ze względu na wagę a na chwilę obecną to najbardziej komercyjny stop metalu, który nie grzeszy wagą i wytrzymałością.

Idąc dalej w myśl filozofii wytrzymałości materiałów i ich pracy wywnioskować można a także pokazują to badania naukowe, że dwie części zbudowane z metalu ulegają tak zwanemu dotarciu. Efekt ten polega na tym, że każdy element części podczas pracy w różnych warunkach dopasowuje się do siebie idealnie w mikroskopijnych szczegółach, przez co dwie współpracujące ze sobą części połączone (w rozumieniu styku) współpracują idealnie.

W związku z tym zakładając stary łańcuch do nowej kasety czy odwrotnie narażamy na uszkodzenie jednej z części przez właśnie wspomniany aspekt wyżej. Raczej więcej jak pewne jest, iż napęd nie będzie współpracował ze sobą właściwie. Podstawowe problemy z jakimi możemy się napotkać po wymianie łańcucha do starej kasety / wolnobiegu to :

Zakładanie nowego łańcucha w praktyce, jak to prawidłowo zrobić ?

Wyciągając nowy łańcuch z opakowania, nie dajmy się zmylić i tu nie ma znaczenia marka, zasada jest ta sama. Trzeba przejść całą procedurę i serwis łańcucha rowerowego musi zostać wykonany poprawnie i bezwzględnie już na początku. Pomijając tę procedurę możemy się mocno zdziwić na przykład naciskając na pedały pod górką a w efekcie zostawiając zęby na kierownicy… Naprawdę !

Pierwszą rzeczą na jaką należy zwrócić uwagę to fakt czy łańcuch jest kierunkowy, jeśli tak absolutnie należy zachować kierunek pracy jaki podaje producent.

Kierunkowy łańcuch shimano XT, serwis łańcucha rowerowego

Źródło obrazka : Shimano

Wewnątrz każdego opakowania łańcucha znajduje się instrukcja obsługi, z którą oczywiście należy się zapoznać, nie chcąc mieć problemów na przyszłość. Nie każdy podchodzi do tego poważnie a nawet w sposób lekceważący nie myśląc o skutkach zaniedbań.

UWAGA : Smar zabezpieczający łańcuch trzeba usunąć

O tym fakcie piszą nawet producenci na swoich stronach internetowych, czy instrukcjach obsługi. Łańcuch po wyjęciu z opakowania ma na sobie smar, aczkolwiek nie jest to smar przeznaczony do użytku a tylko służy on do zabezpieczenia łańcucha podczas przechowywania. Chroni go na przykład przed korozją.

Podstawową sprawą jest aby łańcuch oczyścić z zalegającego smaru. Czynność tę można wykonać za pomocą zwykłego odtłuszczacza i czystej ściereczki z na przykład froty. Efekt jest lepszy, ponieważ struktura materiału wnika w szczeliny łańcucha. Producent, odnosząc się tu do marki KMC mówi o smarze którym zabezpieczony jest łańcuch w opakowaniu :

Zazwyczaj łańcuch jest odrobinę lepki na zewnątrz. Możesz wytrzeć go szmatką nasączoną w łagodnym środku myjącym. Zapobiegnie to przyciąganiu brudu.
źródło : KMC chains

Jak widać z każdą instrukcją łańcucha warto się zapoznać i dlatego tak ważne jest aby serwis łańcucha rowerowego, nowego czy używanego przeprowadzić na 100%. Instrukcja obsługi to naprawdę bogate źródło informacji i wiele rzeczy można się dowiedzieć ale co najważniejsze, znać zalecenia producenta – to ważne.

Drugą rzeczą, o której trzeba pamiętać to dokładne oczyszczenie z zanieczyszczeń korby i kasety / wolnobiegu, kółek prowadzących łańcuch na przerzutce. Najlepiej jest to zrobić miękką szczotką drucianą a następnie szmatką na sucho, pozbywając się reszty zanieczyszczeń. Odstępstwem od szczotki drucianej mogą być kółeczka prowadzące przerzutki tylnej, które wykonane są zazwyczaj z plastiku. Co prawda nie jest to standardowy plastik, bo wzmocniony aczkolwiek materiał pozostaje plastikiem a zatem o uszkodzenia może być nie trudno.

Trzeci krok. Musimy dopasować długość łańcucha do naszego napędu, jak to zrobić ? Zasada jest trywialna. Po włączeniu biegu pierwszego (czyli najmniejsza zębatka) na korbie i ostatniego na kasecie (również najmniejsza zębatka), kręcąc pedałami łańcuch nie może nigdzie się ocierać, mówimy tu w zasadzie o przerzutce. Po czym przechodzimy do biegów najwyższych czyli największa zębatka na korbie i największa zębatka na kasecie. Zasada jest ta sama, bieg powinien w miarę swobodnie dać się przełączyć i kręcenie pedałami powinno być możliwe w stopniu swobodnym. Jeśli w obu przypadkach możemy właściwie kręcić pedałami, oznacza to, że łańcuch dopasowaliśmy prawidłowo. Zauważ, dopasowanie długości łańcucha polega na skrzyżowaniu skrajnych długości występujących w napędzie. Kontrolnie można skrócić łańcuch jeśli uznamy, że mimo wszystko jest zbyt długi.

Jak właściwie skracać łańcuch rowerowy ?

Do tego celu służy specjalne narzędzie, które nazywa się skuwacz do łańcucha, skracanie polega na wypchaniu zbędnego pinu tak aby pojawiło się wolne miejsce a następnie łączymy łańcuch spinką lub pinem załączonym od producenta.

Spinka do łańcucha KMC źródło : kmcChains Pin do łączenia łańcucha źródło : shimano Skuwacz do łańcucha źródło : obrazy google
Spinka do łańcucha KMC i serwis łańcucha rowerowego Pin do skuwania łańcucha Shimano Prosty skuwacz do łańcucha dowolnej szerokości

Jak smarować łańcuch w rowerze ?

Ja wiem, że już było wiele powiedziane na ten temat i to w różnych publikacjach ale wiele początkujących osób popełnia kardynalne błędy kiedy przeprowadza serwis łańcucha rowerowego, dlatego trzeba poruszyć ten temat również i tu – to jak by obowiązek. Podczas smarowania należy zwrócić uwagę na podstawowe elementy takie jak :

Jak serwisować łańcuch używany ?

Problem z używanym łańcuchem polega na tym, iż często lekceważymy serwis łańcucha rowerowego a konsekwencje niestety mogą i często są przykre. Natomiast szczególnie o jednostkę używaną winno się dbać, by mógł służyć nam dłużej i nie zawiódł wtedy kiedy najbardziej go potrzebujemy. W sytuacji serwisu rowerów to może być niejednokrotny problem aczkolwiek poruszmy tu kilka rzeczy na które szczególnie warto zwrócić uwagę.

Serwis łańcucha rowerowego w praktyce

Jakiego więc smaru użyć do łańcucha ?

W serwisie rowerów istnieje niepisana zasada i chyba rzadko kiedy się od niej odstępuje, że raczej nie praktykujemy z różnymi „wynalazkami”. Ufam, że jest to dobra metoda zważywszy na fakt, iż jednak łańcuch to podstawa naszego jednośladu. Ważną zasadą, którą można się trzymać jest to, że producenci muszą się też znać i na ich smarowaniu, to proste, prawda ? Warto więc zwrócić uwagę na to kto produkuje łańcuchy i wtedy dobrać do nich smar, czasem producenci polecają, często też sami produkują. Dobrym przykładem jest tu na przykład Shimano, które zajmuje się produkcją komponentów rowerowych od 1921 roku.

Olej na warunki suche Olej na warunki mokre Olej na warunki mieszane
Smar łańcucha rowerowego na warunki suche Smar łańcucha rowerowego na warunki mokre Uniwersalny smar do łańcucha rowerowego

Źródło obrazu : Shimano

Źródło obrazu : Shimano

Źródło obrazu : google

Kiedy wymieniać łańcuch w rowerze ?

Przed zestawieniem najważniejszych rzeczy zawartych w tym artykule muszę poruszyć jeszcze jedną bardzo ważną sprawę to znaczy, kiedy wymienić łańcuch w naszym jednośladzie, bo przecież serwis łańcucha rowerowego polega i na tym, prawda ? Odpowiedź nasuwa się jedna. Gdy się zużyje lub krótko przed, co to jednak znaczy zużyje się ? Do mierzenia jakości łańcucha służą specjalne mierniki, ja jednak jestem zwolennikiem nauki i suwmiarki. Każdy miernik może wskazywać różnie, ponieważ 1cm w Polsce to nie musi być to samo co 1 cm w innym kraju, jeśli produkcja nie jest znormalizowana pod względem standardów ISO. Warto więc wiedzieć przynajmniej dla siebie w jaki sposób przeliczać zużycie łańcucha i w jakiej sytuacji go wymienić.

Istnieje wzór matematyczny, który określa nam pomiar wydłużenia łańcucha. Tę zasadę można śmiało zastosować do każdego typu łańcucha, chodzi o to że różny łańcuch zużywa się inaczej a więc i wartości będą inne. Wzór przedstawia się następująco i załączony jest do poniższej tabeli. Warto było by go znać jako podstawę na wyposażeniu naszej wiedzy pod tytułem serwis łańcucha rowerowego.

Pomiar dopuszczalnego wydłużenia łańcucha

Pomiar zużycia łańcucha Opis i wzór

Źródło obrazu : własne

Wzór matematyczny obliczający dopuszczalne zużycie (wyciągnięcia łańcucha).

ΔL= ((Lz – L) / L) x 100%

Wymienić łańcuch należy w przypadku stwierdzenia :

Słowem zakończenia tej kwestii. Wydaje się proste. Nie mniej jednak trzymając się tych zasad przedstawionej wyżej opartych na nauce można śmiało ruszać w trasę bez obaw i w przekonaniu, że serwis łańcucha rowerowego został wykonany poprawnie. Nasza jednostka napędowa nas nie zawiedzie w najmniej oczekiwanym momencie. Pamiętając o kwestii kasety, o której wspominam wyżej.

Pięć zasad użytkowania łańcucha rowerowego

Aby cieszyć się łańcuchem w świetnej kondycji przez długi czas pamiętajmy o paru ważnych zasadach. Kwintesencję podsumowania informacji zawartych w tym artykule dotyczących użytkowania łańcucha zawrę w formie prostej listy, których przestrzeganie sprawi, iż na pewno nasz łańcuch posłuży dłużej a serwis łańcucha rowerowego stanie się łatwy i przyjemny.

Serwis łańcucha rowerowego – podsumowanie

Niewątpliwie łańcuch to (pomijając ramę na której wszystko pracuje) najważniejszy komponent naszego jednośladu. Jak dbamy o naszą jednostkę napędową i przełożenia napędu tak też nam posłuży. Jak do tej pory nie wymyślono a może raczej nie wprowadzono do masowej produkcji przełożenia, które by wyeliminowało łańcuch całkowicie. Sam nad tym nieco ubolewam, ponieważ łańcuch to dość kłopotliwe rozwiązanie, szczególnie dla mnie kolarza górskiego, gdzie jazda w trudnym terenie, błocie, śniegu to raczej normalna sprawa i nieunikniona. Mam jednak nadzieję, że to niebawem się zmieni i pojawi się przynajmniej alternatywa do aktualnych rozwiązań.

Łańcuch rowerowy to dość szerokie pojęcie i nie sądzę abym wyczerpał tu temat w całości. Można pisać książki na ten temat. Tę a także wiele innych kwestii z branży rowerowej będziemy śledzić na bieżąco a o wynikach obserwacji poinformujemy swoich czytelników w postaci nowych postów.

O autorze wpisu Przydatne informacje

inż. M. Śniadach

Serwis łańcucha rowerowego

Jestem wieloletnim fanem kolarstwa górskiego,
a także mechanikiem rowerowym. Jeżdżę, trenuję
i w między czasie prowadzę tą stronę. Fascynat
nowości technicznych jak również fenomenu
marki Specialized. Pytanie ? Śmiało odpowiem
jak tylko będę potrafił. Jeśli nie, dowiem się
i dam znać : )


Porady, zapytaj mechanika

Telefon : 48 510 90 11 11

Email : info@serwis-rowerow.pl

Serwis online : zgłoś naprawę roweru online

Wyszukiwarka profesjonalnego serwisu rowerowego

Przydatne linki :

1. Katalog serwisów rowerowych : wewnętrzny katalog serwisów rowerowych

2. Wiedza serwisowa Shimano : www.si.shimano.com

Materiały do pobrania

1. Dokumentacja łańcuchów KMC w .pdf : www.kmcchain.pl/Pobieralnia


Serwis łańcucha rowerowego
10 / 4.8 (96%)

Dodaj komentarz

Poleć stronę znajomym :

Ostatnia aktualizacja strony : 2018/01/18

Pytania ?

Każde pytanie jest dla nas bardzo ważne, na każde odpowiemy z najwyższą uwagą a każdy problem można przedyskutować. W przypadku pytań, niejasności - zapraszamy do kontaktu.